NHG Praktijk Accreditering

NHG Praktijk Accreditering

De kwaliteit van zorg in alle praktijken van ons team van huisartsen is beoordeeld door het NHG, de wetenschappelijke vereniging van huisartsen.

Waarom een keurmerk voor huisartspraktijken? 
Hoe zit het met de wachttijden bij uw huisarts? Worden uw gegevens goed beheerd? En beschikken de medewerkers van de huisartsenpraktijk over genoeg medische kennis? Natuurlijk wilt u weten wat de kwaliteit van uw praktijk is. U wilt toch met een gerust hart naar de dokter gaan? Het NHG heeft daarom een keurmerk ontwikkeld. Met dit keurmerk laat een huisartsenpraktijk zien dat zij kwaliteit belangrijk vindt. En dat zij blijvend en systematisch werkt aan verbetering.

Hoe werkt het?
Om voor een keurmerk in aanmerking te komen, moet de praktijk een flink aantal stappen doorlopen. Allereerst wordt de praktijk helemaal doorgelicht. Er worden gegevens verzameld over de organisatie van de praktijk, de medische zorg in de praktijk en de mening van patiënten. Hierover wordt een rapport gemaakt. De huisarts maakt vervolgens aan de hand van dit rapport een verbeteringsplan voor de praktijk. Een NHG-accrediteur bezoekt daarna de praktijk om te beoordelen of de praktijkorganisatie is aangepast en de verbeteringsplannen daadwerkelijk worden uitgevoerd. Voldoet de praktijk aan deze voorwaarden, dan wordt het NHG-keurmerk toegewezen. Iedere 3 jaar wordt de praktijk opnieuw beoordeeld op deze punten. Het keurmerk wordt dan weer verlengd.

Mening van patiënten van belang!

Een gekeurde praktijk heeft naar haar patiënten geluisterd. Een belangrijk onderdeel om te komen tot een keurmerk is namelijk het in kaart brengen van het oordeel van patiënten en deze vervolgens te koppelen aan concrete verbeteringsacties. Maar het NHG-keurmerk geeft niet de garantie dat er nooit meer klachten zijn, hoewel de praktijk daar natuurlijk wel naar streeft. De mening van patiënten is én blijft dus belangrijk!

Contact?

Een geaccrediteerde huisartsenpraktijk heeft graag zicht op klachten en ideeën van patiënten. Deze worden gebruikt om de praktijk te kunnen verbeteren. De medewerkers horen dus graag welke ideeën patiënten hebben. Of het nu gaat om de manier van werken, de vakbekwaamheid of iets totaal anders. De praktijkassistente neemt de opmerking(en) graag in ontvangst.